Przestępcy mają nowy sposób. Oszustwo metodą na „BLIKA-a”
Policjanci ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych „BLIK”. W ostatnich dniach kolejne osoby powiadomiły grudziądzkich funkcjonariuszy o kilkunastu przypadkach kradzieży pieniędzy z konta za pomocą wyłudzonych kodów płatności. Oszuści podszywali się pod znajomych na portalach społecznościowych i zwracali się z pilną prośbą o pożyczkę. Za pomocą wyłudzonego kodu do płatności mobilnej okradli konta. Przypominamy, by nikomu nie udostępniać danych do kont bankowych.
Zwracamy uwagę, że schemat takiego oszustwa jest zawsze podobny. W artykule, który nas zainteresował w internecie znajdujemy materiał video, ale żeby go obejrzeć musimy się zalogować na swoje konto na jednym z popularnych portali społecznościowych. Wtedy oszust zyskuje dostęp do konta, po czym wybiera sobie "ofiarę" z listy znajomych i kontaktuje się z nią, podszywając się pod nas, z prośbą o pożyczkę zatwierdzaną kodem BLIK.
Pożyczka jest „prosta”, a oszust nie prosi nigdy o dużą sumę. Musimy tylko zalogować się do swojego banku i w aplikacji wygenerować kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. To zajmuje kilka minut, a ten kod wystarczy żeby oszust natychmiast wypłacił pieniądze z bankomatu.
"Hej, mam wielką prośbę, masz może BLIKA?" – w ten sposób często wita się oszust, który podszywa się pod naszego znajomego. Wiadomość zostaje wysłana z jednej z aplikacji mobilnych, które są dzisiaj głównym kanałem komunikacji. Najczęściej odpowiadamy „TAK”, ponieważ mój bank daje mi możliwość wykonywania takich transakcji.
Najczęściej ani trochę nie podejrzewamy, że jesteśmy „urabiani” przez oszusta, który włamał się na portal społecznościowy naszego znajomego. Dostęp do listy jego znajomych dał mu możliwość „zarzucenia wędki” i wysłania zapytania o kod BLIK do kilkudziesięciu osób, mających wrażenie, że ich znajomy znalazł się w pilnej, finansowej potrzebie.
Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Proceder robi się coraz bardziej popularny.
Do jednego z takich przestępstw doszło pod koniec listopada, gdzie sprawca przejął konto kobiety na portalu społecznościowym. Następnie podszywając się pod nią napisał do 19-latka – z listy jej znajomych, z prośbą czy mógłby zapłacić BLIK-iem za jej zakupy na allegro, bo jest właśnie okazja, a ona mu odda te pieniądze. Mężczyzna bez potwierdzenia z kim pisze, wysłał numer BLIK. Oszust, widząc, że złapał łatwy „kąsek”, wyłudził od pokrzywdzonego jeszcze trzy takie transakcje za zakupy. Młody mężczyzna stracił w sumie 1500 złotych.
Do podobnej sytuacji doszło również w ostatnich dniach listopada, gdzie sprawca przejął konto na portalu i podszywając się pod syna poprosił „swoją matkę” aby zapłaciła na allegro za jego zakupy. I w tym przypadku kobieta nie potwierdzając autentyczności rozmowy wysłała kod BLIK tracą pieniądze w kwocie 1700 złotych.
Zwracajmy również uwagę na płatności w sieci kartą bankomatową. Tu również metoda oszustów jest prosta. W czasie prowadzonej transakcji jesteśmy przekierowywani na stronę, która łudząco przypomina stronę naszego banku lub na stronę gdzie musimy podać dane naszej karty płatnicznej. Po wpisaniu danych kart lub loginu i hasła bankowego, nasze dane są już w rękach oszustów. Mając te dane nasze pieniądze podejmowane są na przykład w bankomatach poza granicami naszego kraju.
Jak uchronić się przed atakiem?
Przede wszystkim zachować czujność i zweryfikować czy przyjaciel faktycznie potrzebuje pomocy. Poza tym:
- Pilnuj haseł dostępowych i używaj trudnych do zapamiętania haseł
- Zmieniaj hasła regularnie
- Zawsze wylogowuj się z aplikacji gdy skończyć z niej korzystać
- Jeśli masz wątpliwość co do wiadomości, to nigdy nie podawaj swojego loginu i hasła
- Regularnie uaktualniaj system operacyjny
Przestrzegamy – jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, zapłatę za czyjeś zakupy, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby NIGDY nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.
podkom. Robert Szablewski