Wiadomości

Kolejne oszustwo na policjanta w Grudziądzu

Data publikacji 10.07.2024

Grudziądzcy policjanci przyjęli zawiadomienie o oszustwie „na policjanta”. Oszuści zmanipulowali swoją ofiarę pozbawiając ją oszczędności w kwocie blisko 100 tysięcy złotych. Przypominamy policjanci nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy!

Policjanci kolejny raz apelują o rozwagę i rozsądek w kontaktach z nieznajomymi. Sprawca wtorkowego (9.07.2024) oszustwa, podający się za policjanta, pod legendą prowadzenia sprawy i zagrożonych pieniędzy, nakłonił grudziądzankę do wykonania przelewu bankowego na wskazane przez niego konto bankowe.

Pamiętajmy, że w przypadku tego rodzaju oszustw mechanizm działania przestępców jest prosty i w każdym przypadku odbywa się według podobnego scenariusza. Telefonując, sprawca podaje się za policjanta, pracownika banku lub członka rodziny. Podczas rozmowy w rozmaity sposób zdobywa zaufanie starszych ludzi, wzbudza silne emocje i wykorzystując ich łatwowierność oraz dobre serce. Następnie nakłania do udzielenia pożyczki na pilne wydatki lub do przekazania oszczędności. Po uzyskaniu np. obietnicy takiej pożyczki, dzwoniący zazwyczaj informuje, że po odbiór pieniędzy zgłosi się jego znajomy. Niestety ofiary przestępstw wręczają pieniądze pośrednikowi. Zaraz potem ślad po pieniądzach i oszustach się urywa.

Jak nie stać się ofiarą oszustów?

  • nie podawaj obcemu rozmówcy szczegółów o sobie i swoich bliskich – nie podsuwaj oszustowi informacji, które wykorzysta przeciwko Tobie,
  •  zachowaj spokój i ostrożność,
  • jeśli w rozmowie telefonicznej ktoś prosi nas o pieniądze, to pamiętaj, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! Nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie,
  • nie zdradzaj nikomu telefonicznie o posiadanych kwotach oszczędności,
  • nie wypłacaj i nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz,
  • skontaktuj się z członek rodziny i zapytaj, czy faktycznie potrzebuje pomocy,
  • oszustw będzie wywierał presję czasu, nakłaniał, aby się nie rozłączać – należy to zignorować i zweryfikować podane informacje dzwoniąc do rodziny, czy na numer alarmowy 112.
     

Pracownicy banku nie dzwonią do klientów z prośbą o podanie loginów, haseł czy instalacje dodatkowego oprogramowania.

 

mł. asp. Iwona Czarnecka

Powrót na górę strony