Przedświąteczne zakupy - uważaj na oszustów!
Trwa gorączka przedświątecznych zakupów, a co się z tym wiąże to także czas wzmożonej aktywności oszustów w sieci internetowej. Apelujemy o czujność podczas zakupów.
Grudzień to czas kiedy z myślą o prezentach dla najbliższych szukamy produktów czy usług w okazyjnych cenach również w Internecie. W tym okresie zwiększają swoją aktywność także oszuści oferując w sieci produkty nie będące oryginalnymi, albo nie wysyłając oferowanych produktów po otrzymaniu płatności. Pod pozorem sprzedaży towarów w atrakcyjnych cenach przejmują także dane osobowe czy do logowania w bankowości elektronicznej swoich ofiar.
Apelujemy o czujność podczas zakupów.
- zachowaj czujność jeśli towar jest w wyjątkowo niskiej cenie, może nie być oryginalny lub to oszustwo
- sprawdź wiarygodność sprzedającego zanim zdecydujesz się dokonać zakupy (oszuści tworzą łudząco podobne do oryginalnych strony markowych sklepów. Zweryfikuj sklep w KRS/CEIDG - na stronie powinien być umieszczony adres sklepu, dane kontaktowe, sprawdź opinie klientów, opcje dostawy oraz płatności),
- uważnie przyjrzyj się adresom stron internetowych -jeśli w adresie zawierającym nazwę sklepu jest tzw. literówka- uwaga! to może być fałszywy sklep danej marki
- jeśli kupujesz z nieznanego źródła - rozważ płatność przy odbiorze towaru, zamiast płacić z góry i sprawdź przy odbiorze zawartość przesyłki zanim dokonasz płatności
- upewnij się komu udostępniasz kody BLIK umożliwiające płatności mobilne
- zachowaj ostrożność logując się do bankowości elektronicznej za pośrednictwem linków zawartych w podejrzanych mailach lub poprzez portale społecznościowe
- nie udostępniaj nieznanym osobom danych z dowodu osobistego, ani karty płatniczej
- przelewem płać tylko w serwisach oferujących ochronę kupującego. Mały sklep przyjmujący tylko przelew jest podejrzany
- zabezpiecz konto bankowe dwuskładnikowym uwierzytelnianiem z aplikacji albo kodem SMS lub zdrapką.
- zachowaj korespondencję ze sprzedawcą
- w razie problemów rozpocznij procedurę reklamacji w ramach platformy handlowej, operatora płatności, zgłoś reklamację do banku, zgłoś sprawę na policję.