Jak na rondzie ? Policjanci przypominają.
W Grudziądzu powstaje coraz
więcej skrzyżowań o ruchu okrężnym, są to bardzo dobre rozwiązania
inżynierii ruchu drogowego.
Ukształtowanie skrzyżowania z wyspą centralną zmusza kierowców do zmniejszenia
prędkości co wpływa na ...
W Grudziądzu powstaje coraz więcej skrzyżowań o ruchu okrężnym, są to bardzo dobre rozwiązania inżynierii ruchu drogowego. Ukształtowanie skrzyżowania z wyspą centralną zmusza kierowców do zmniejszenia prędkości co wpływa na bezpieczeństwo, poprawia się płynność ruchu jednakże nie wszyscy kierujący wiedza jak się zachować co w niektórych sytuacjach doprowadza do sytuacji kolizyjnych.
Policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego przypominając:
- przed dojazdem do skrzyżowania zwracamy uwagę na oznakowanie w szczególności regulujące pierwszeństwo przejazdu oraz usytuowanie kierunków na pasach ruchu. Bardzo ważnym jest przed wjazdem na rondo zająć właściwy pas ruchu zgodnie z znakiem i zamierzonym kierunkiem jazdy. Jeśli pasy ruchu nie są wyznaczone znakami pionowymi i poziomymi stosujemy ogólne zasady z których wynika że skrzyżowanie na wprost możemy przejechać z dowolnego pasa ruchu, przy skręcie w prawo przed wjazdem na skrzyżowanie zajmujemy miejsce przy prawej krawędzi jezdni natomiast przy skręcaniu w lewo lub zawracaniu przy dojeździe zjeżdżamy do środka jezdni lub na jezdni jednokierunkowej do jej lewej krawędzi.
- każda zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu musi być właściwie sygnalizowana poprzez włączenie kierunkowskazu. Czytelność tej sygnalizacji przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa i utrzymania płynności ruchu. Każdy zjazd z ronda powinien być sygnalizowany przez włączenie prawego kierunkowskazu nawet w przypadku jazdy przez skrzyżowanie na wprost. Należy właściwie wybrać moment włączenia kierunkowskazu powinno to być krótko przed wjazdem w który zamierzamy wjechać. Zachowanie takie powinno być czytelne dla kierowców będących na rondzie jak i zamierzających na nie wyjechać. Prawidłowość sygnalizacji manewru na pewno w dużym stopniu przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa.
Do najczęstszych przyczyn zdarzeń odnotowywanych na rondach zaliczyć należy nieprawidłowe zajmowanie pasów ruchu na skrzyżowaniu np. wykonywanie manewru skrętu w lewo z prawego skrajnego pasa oraz nieprawidłowa zmiana pasa ruchu.
Opracował: mł.asp. Jacek Jeleniewski
WRD KMP Grudziądz