Rozpoczyna się sezon motocyklowy ! Pamiętajmy !
Rozpoczyna się sezon motocyklowy ! Pamiętajmy !
Przed
podróżą, sprawdźmy prognozę pogody. Motocykle mają to do siebie, że na
suchej drodze mają wysoką przyczepność. Jednakże w czasie deszczu,
przyczepność, a zarazem ...
Rozpoczyna się sezon motocyklowy ! Pamiętajmy !
Przed
podróżą, sprawdźmy prognozę pogody. Motocykle mają to do siebie, że na
suchej drodze mają wysoką przyczepność. Jednakże w czasie deszczu,
przyczepność, a zarazem bezpieczeństwo drastycznie spada. Na mokrej nawierzchni
dużo trudniej jest utrzymać motocykl, zwłaszcza na zakrętach. Ponadto, kierowca
moknie, deszcz pada na szybę, kask, kontrolki, kierownicę. Nie ma wycieraczek,
przez co znacznie ograniczana jest widoczność. Ponadto, mokre rękawice oraz kierownica
ułatwiają ześlizgnięcie się ręki i utratę panowania nad pojazdem. Opony
stosowane w motocyklach z reguły mają dość gładką rzeźbę o dużej powierzchni
przylegania, ale niezbyt rozwiniętej strukturze kanałów odprowadzających wodę
poza tor jazdy. Słowem – unikać deszczu.
Kiedy ruszamy, zawsze, ale to zawsze powinniśmy
zerknąć dwa razy przez lewe ramię bądź w lusterko. Motocykliści często
zapominają o tym, włączając się do ruchu. Wystarczy lekkie potrącenie przez
samochód, który nie zdąży Was ominąć, aby poważnie się wywrócić.
Powinniśmy zadbać również o... skromność.
Jazda motocyklem wymaga dużych umiejętności i nabycia odpowiedniego
doświadczenia. Bezpieczna jazda na motorze jest tylko wtedy, kiedy to kierowca
panuje nad maszyną przez cały czas, a nie na odwrót. Wszelkiego rodzaju popisy,
jak jazda na jednym kole ani trochę nie zwiększają bezpieczeństwa jazdy, a
wręcz przeciwnie. Brawura nigdy nie jest wskazana.
Policjanci zwracają uwagę na jeszcze jedną,
bardzo ważną kwestię – jazda motocyklem jest dużo bardziej męcząca od
prowadzenia samochodu. Motocyklista musi być dużo bardziej skupiony i wykonywać
więcej manewrów niż jego kolega z samochodu. Dlatego w długich podróżach bardzo
ważne są regularne przerwy, przynajmniej kilkunastu minutowe, aby
przynajmniej trochę zregenerować siły.
Bardzo często motocykliści korzystają z
niewielkich rozmiarów swoich pojazdów, aby ominąć korek czy długi sznur
samochodów. Użytkownicy motorów bardzo często zapominają o sygnalizowaniu
swoich manewrów, nie używają kierunkowskazu i wyprzedzają „na trzeciego”.
Starajmy się unikać tego typu zachowań. Po pierwsze, może się zdarzyć tak, że
źle ocenimy odległość samochodu jadącego z przeciwka i nie zmieścimy się między
nim a wymijanym samochodem. Po drugie, kierowca, gdzieś z przodu, który przez
ostatnie kilkadziesiąt minut nie miał za sobą motoru może zwyczajnie nie
zauważyć " gnającego" motocyklisty i sam zacznie wyprzedzać.
Na koniec, sprawa chyba najbardziej oczywista –
zawsze więcej bezpieczeństwa da nam bardzo dobrej jakości kask
oraz wszelkiego rodzaju ochraniacze i mocne ubrania motocyklowe. Przy
upadku zminimalizuje to obrażenia, przede wszystkim wszelkiego
rodzaju otarcia i skaleczenia.